Favoriter

Mina favoriter

Du har inga sparade favoriter.

Modet att växa

Varje år lockar Vellingeblomman, som vid första anblick ser ut som vilken plantskola som helst, cirka en miljon besökare. Innanför dörrarna döljer sig en fantasifylld värld som vuxit fram ur grundare Dan Tedeståls kreativa tankevärld. Vi fick en titt bakom kulisserna. Text: Jenny Milewski

Dan Tedestål, den innovativa grundaren av Vellingeblomman, kan inte annat än le när nyfikna besökare flockas i de labyrintlika gångarna av plantskolan inför någon av årets stora högtider – julen, halloween och påsken. Men tro det eller ej, det är inte under dessa stunder som hans hjärta slår som allra snabbast.  

– Det som verkligen får min kreativa puls att skjuta i höjden är tiden innan högsäsongerna drar igång. Det är då magin händer. Det är den där kittlande känslan av att skapa något nytt från grunden som jag bara inte kan få nog av, förklarar han med ett spjuveraktigt leende, iklädd blåställ och redo att kavla upp ärmarna inför dagens arbetsuppgifter.  

Vellingblomman, beläget i utkanten av Vellinge, är en svårdefinierad plats. Det intygar Dan själv också. Är det en plantskola på steroider, kanske? Eller Vellinges egna svar på Disneyland?  

– Vi är ju lite av varje, faktiskt. Visst, vi är en plantskola, men det är bara en liten del av det vi bjuder på. Kalla oss vad ni vill – huvudsaken är att våra besökare går härifrån med ett stort leende och berättelser de ivrigt vill dela med andra.  

Men vad är ursprunget till Vellingeblomman, denna besöksmagnet som årligen lockar ungefär en miljon människor, täcker en yta på 24 000 kvadratmeter och innefattar allt från en plantskola till säsongsanpassade utställningar, avdelningar för husdjur och inredning, ett kafé, en bistro, en fantasifull upplevelsesträdgård för alla åldrar och en rymlig parkering för 700 bilar? Det hela började i Dans huvud.  

– Jag skulle inte bli förvånad om jag hade någon bokstavskombination. När jag växte upp var sådana diagnoser inte allmänt kända, men om de hade varit det, hade jag säkert klassats under någon av dem, säger Dan fundersamt.   

Vellingblommans historia började på en plats där familjerötterna var djupt förankrade i jorden. Här, omgiven av tre bostadshus som en gång beboddes av hans föräldrar och mor- och farföräldrar, tog Dan sina första steg mot att skapa sitt livsverk. På den tiden var det tomatodling som gällde, något hans familj hade sysslat med under lång tid. Men Dan hade andra planer.  

– I slutet av 1970-talet, när tomatpriserna var låga, insåg jag att vi behövde göra något annat, förklarar Dan.   

Det var då han tog ett livsavgörande beslut. Med bara 5 000 kronor på banken satsade Dan nästan allt på en Volvo Duett för 4 500 kronor. De återstående 500 kronorna använde han för att handla blommor för att kickstarta en liten torgrörelse.  

– Det började som en liten verksamhet, men växte snabbt. Och runt 1981 kom vändpunkten, det var då jag bestämde mig för att göra om en del av växthuset till en butik. Det var startskottet för dagens Vellingeblomman.  

”Vad du än gör och vart du än går, så har vi försökt att göra det till en upplevelse”

År 1992 hände något som skulle förändra verksamhetens inriktning. Dan, som alltid hade ett öga för unika tillfällen och inte var rädd för att testa saker och ting, fick möjlighet att köpa ett parti överblivna konstgranar till inköpspris. Han såg en möjlighet och slog till. Med dessa skapade han en liten julutställning som var som att kliva rakt in i en vinterfantasi – och som snabbt blev en snackis. Resultatet? En förstasidesnyhet i Trelleborgs Allehanda och ett nytt kapitel för Vellingeblomman, som inte längre bara var en plantskola, utan en plats som bjöd på upplevelser.  

Trots att han har passerat 67 år är Dan långt ifrån att dra ner på tempot. Varje morgon när klockan slår halv sju är han redan i full gång. Under de mest hektiska perioderna kan hans arbetsdagar sträcka sig upp till tolv timmar, sju dagar i veckan. Semester är inget han värdesätter; han nöjer sig med en vecka eller två under julhelgen.  

– Jag har inga planer på att trappa ner eller sluta arbeta. Jag skulle inte ha en aning om vad jag skulle göra med all ledig tid. De kommer nog att få dra ut mig härifrån en dag, säger han med ett skratt.  

Uppbackad av ett 40-tal medarbetare, däribland hans fru som tar hand om ekonomin, bygger Dan vidare på Vellingeblommans framgång.  

– Jag letar alltid efter medarbetare som verkligen brinner för sitt arbete, förklarar Dan. Det här jobbet är allt annat än enformigt, och det passar inte den som vill ha en rutinmässig dag.   

Hans filosofi är tydlig: arbetsglädje är nyckeln. Detta synsätt verkar ha fungerat väl, då många av hans medarbetare inte bara stannar kvar under långa perioder utan också återvänder efter att ha provat på andra jobb.  

Medan Dan visar runt i det som snart ska bli vårens nya skapelse – en förtrollande trädgårdsvandring inspirerad av John Bauers sagolika värld – reflekterar han över sin egen resa.  

– Om man brinner för något och verkligen vill göra det, så ska man göra det. Det värsta som kan hända är att det går åt h*lvete. Och vet du vad? Det är ju faktiskt inte hela världen.  

Läs mer ifrån magasinet Vellinge ICONS, där porträttet om Dan Tedestål på Vellingeblomman och mycket annat finns. 

Vellinge ICONS