Christina och Claes, som båda växte upp i Borås, fann varandra redan vid 16 och 18 års ålder. I staden, känd för sin textilindustri, var konst och design en naturlig del av livet då både Christinas mamma och Claes pappa har arbetat inom textilindustrin. Under åren har Christina har haft olika jobb, från att driva ett städbolag till att sälja kök, medan Claes har en bakgrund inom affärsvärlden där han har varit aktiv inom Svenskt Näringsliv och spelat en central roll i ett vinimportföretag.
Konsten har varit Christina och Claes gemensamma passion och de började samla på oljemålningar och litografier i den mån ekonomin tillät. Men den där resan till London och Paris, som resulterade i inköpet av parets två första fotokonstverk, förändrade allt. 20 år senare består samlingen av lite drygt 600 verk.
– Vi har ett starkt fokus på modefotografi i vår samling, även om vi också har annat. Vad som gör just modefotografiet intressant är att det tänjer på gränserna. Bilderna är fyllda med fantasi, vilket beror på att modefotograferna alltid har pushat stora modertidningar som Vogue och Harper’s Bazaar att vara så konstnärliga och spektakulära som möjligt, säger Claes.
I takt med att samlingen växte och de tomma ytorna på hemmets väggar blev färre insåg de snart att hemmet inte skulle räcka till.
– Det kändes meningslöst att bara lagra verken – vi kunde knappt njuta av dem själva. Vi började därför leta efter en plats där alla kunde ta del av dem. Vi kikade främst efter lokaler i Köpenhamn och var nära att slå till vid tre olika tillfällen. Men så läste vi att Falsterbo Strandbad stod tomt och tog kontakt med Vellinge kommun. Ett halvår senare öppnade vi Falsterbo Photo Art Museum, ett fotomuseum som är unikt i sitt slag i Europa, berättar Christina.
Även om intresset för fotokonst i Skandinavien tagit tid att utveckla ser Christina och Claes en tydlig utveckling.
– I Sverige var fotokonst länge något nytt och okänt. Det var bara några få gallerier som visade sådant och inte många kände till att fotografi kunde vara konst, säger Claes.
– Stora städer som Paris, Berlin, London och New York har varit ledande inom fotografi länge. I New York öppnade till exempel Staley-Wise Gallery, specialiserat på fotokonst, redan 1981. Folk skrattade åt dem först, men nu kan verk av fotografer som Richard Avedon som de sålde i början, säljas för tiotals miljoner.
På frågan om hur modefotografin har förändrats med tiden delar Claes med sig av sina tankar:
– Just modefotografiet har tyvärr blivit lite slätstruket – lite som på 1930- och 40-talet när modellerna bara stod uppställda. Men det finns fortfarande fotografer som exempelvis Steven Klein som tar ut svängarna. Överlag har det varit en trend med mer försiktighet, speciellt i samband med rörelser som #MeToo.
– Vi ser däremot en spännande trend med fotografer från Sydamerika och Afrika som börjar göra sitt avtryck på fotografiet. De kommer ofta med väldigt mycket färg och spektakulära uttryck, berättar Christina.
Christina och Claes delar en djup passion för fotokonst som inte bara förenar dem utan också definierar deras gemensamma liv. För dem är varje konstverk en del av ett särskilt kapitel i livshistorien.
– Att välja en favoritfotograf eller ett favoritfotografi är nästan omöjligt, vi älskar så många. När vi går tillbaka till de äldre verken så är det som att bli kär på nytt. Men jag har personligen ett starkt band till David LaChapelle, eftersom han var en av de första fotograferna vi samlade på och vi har haft personlig kontakt med honom och hans musa, medger Christina.
När det gäller att välja nya verk är deras synkronisering nästan telepatisk.
– På en utställning väljer vi varsin tre favoriter, och det är fascinerande hur ofta vi faller för samma verk. Det bekräftar bara hur lika vi tänker och känner kring konst, säger Claes.
Foto: © Falsterbo Photo Art Museum