Favoriter

Mina favoriter

Du har inga sparade favoriter.

Konsten att samla på foto

En blixtförälskelse i fotokonst har tagit Christina och Claes Lindquist på en hisnande resa från att vara konstentusiaster till att bli några av Skandinaviens främsta samlare – och utställare – av konstfoto. Deras samling, som på 20 år vuxit till att omfatta fler än 600 verk, är resultatet av en synnerligen synkad duo på jakt efter verk som hänför, överrumplar och utmanar. Tillsammans driver de Falsterbo Photo Art Museum, en samlingsplats för samtida fotokonst. Text: Micha van Dinter

För Christina och Claes är varje konstverk en del av ett särskilt kapitel i deras livshistoria.

Väggarna i paret Christina och Claes Lindquists hem är allt annat än skandinaviskt avskalade och vita. Överallt där ögat landar pryds väggarna med färgstark fotokonst: en halvnaken Pamela Anderson i utmanande pose fotograferad av David LaChapelle, det coola Peter Lindbergh-fotografiet ’The Wild Ones’ och ett iögonfallande foto av Chen Man serie ’Long Live the Motherland’. Hela hemmet är pepprat med visuella snackisar.  

  – Vårt intresse för konst har alltid varit en del av vårt liv, men det var inte förrän vi för 20 år sedan började utforska fotokonsten som vi märkte en markant förändring. Vänner och familj, som tidigare knappt lagt märke till de oljemålningar som hängde på väggarna, började plötsligt stanna upp, fråga och uttrycka sin fascination för fotografierna, minns Claes. 

Christina instämmer nickande och tillägger:   

– Det var verkligen en påtaglig förändring. De första fotoverken vi valde var modebaserade. Ett av dem var ett ikoniskt svartvitt verk av Herb Ritts, känd för sina stämningsfulla och uttrycksfulla bilder. Det var inte bara konstverken i sig som fångade intresset, utan även berättelserna som fanns bakom varje bild. 

Foto: © Falsterbo Photo Art Museum

Christina och Claes, som båda växte upp i Borås, fann varandra redan vid 16 och 18 års ålder. I staden, känd för sin textilindustri, var konst och design en naturlig del av livet då både Christinas mamma och Claes pappa har arbetat inom textilindustrin. Under åren har Christina har haft olika jobb, från att driva ett städbolag till att sälja kök, medan Claes har en bakgrund inom affärsvärlden där han har varit aktiv inom Svenskt Näringsliv och spelat en central roll i ett vinimportföretag.  

Konsten har varit Christina och Claes gemensamma passion och de började samla på oljemålningar och litografier i den mån ekonomin tillät. Men den där resan till London och Paris, som resulterade i inköpet av parets två första fotokonstverk, förändrade allt. 20 år senare består samlingen av lite drygt 600 verk.  

– Vi har ett starkt fokus på modefotografi i vår samling, även om vi också har annat. Vad som gör just modefotografiet intressant är att det tänjer på gränserna. Bilderna är fyllda med fantasi, vilket beror på att modefotograferna alltid har pushat stora modertidningar som Vogue och Harper’s Bazaar att vara så konstnärliga och spektakulära som möjligt, säger Claes.  

I takt med att samlingen växte och de tomma ytorna på hemmets väggar blev färre insåg de snart att hemmet inte skulle räcka till.  

– Det kändes meningslöst att bara lagra verken – vi kunde knappt njuta av dem själva. Vi började därför leta efter en plats där alla kunde ta del av dem. Vi kikade främst efter lokaler i Köpenhamn och var nära att slå till vid tre olika tillfällen. Men så läste vi att Falsterbo Strandbad stod tomt och tog kontakt med Vellinge kommun. Ett halvår senare öppnade vi Falsterbo Photo Art Museum, ett fotomuseum som är unikt i sitt slag i Europa, berättar Christina.  

Även om intresset för fotokonst i Skandinavien tagit tid att utveckla ser Christina och Claes en tydlig utveckling.  

– I Sverige var fotokonst länge något nytt och okänt. Det var bara några få gallerier som visade sådant och inte många kände till att fotografi kunde vara konst, säger Claes. 

– Stora städer som Paris, Berlin, London och New York har varit ledande inom fotografi länge. I New York öppnade till exempel Staley-Wise Gallery, specialiserat på fotokonst, redan 1981. Folk skrattade åt dem först, men nu kan verk av fotografer som Richard Avedon som de sålde i början, säljas för tiotals miljoner. 

På frågan om hur modefotografin har förändrats med tiden delar Claes med sig av sina tankar:  

– Just modefotografiet har tyvärr blivit lite slätstruket – lite som på 1930- och 40-talet när modellerna bara stod uppställda. Men det finns fortfarande fotografer som exempelvis Steven Klein som tar ut svängarna. Överlag har det varit en trend med mer försiktighet, speciellt i samband med rörelser som #MeToo. 

– Vi ser däremot en spännande trend med fotografer från Sydamerika och Afrika som börjar göra sitt avtryck på fotografiet. De kommer ofta med väldigt mycket färg och spektakulära uttryck, berättar Christina. 

Christina och Claes delar en djup passion för fotokonst som inte bara förenar dem utan också definierar deras gemensamma liv. För dem är varje konstverk en del av ett särskilt kapitel i livshistorien. 

– Att välja en favoritfotograf eller ett favoritfotografi är nästan omöjligt, vi älskar så många. När vi går tillbaka till de äldre verken så är det som att bli kär på nytt. Men jag har personligen ett starkt band till David LaChapelle, eftersom han var en av de första fotograferna vi samlade på och vi har haft personlig kontakt med honom och hans musa, medger Christina.  

När det gäller att välja nya verk är deras synkronisering nästan telepatisk.  

– På en utställning väljer vi varsin tre favoriter, och det är fascinerande hur ofta vi faller för samma verk. Det bekräftar bara hur lika vi tänker och känner kring konst, säger Claes.  

Foto: © Falsterbo Photo Art Museum

"I Sverige var fotokonst länge något nytt och okänt. Inte många kände till att fotografi kunde vara konst."

5 nya förmågor att hålla koll på

Hassan Hajjaj
Hassan är en fotokonstnär från Marokko skapar färgglada verk som ofta utforskar identitet. 

Camilla Åkrans 
En svensk fotograf som imponerar med sin distinkta stil av romantik och minimalism, och fångar skönhet på ett perfektionistiskt och drömlikt sätt. 

Txema Yeste 
En spanjor som lockar med sina slående och kraftfulla bilder som blandar modefotografi med en konstnärlig och ofta surrealistisk prägel. 

Julia Hetta 
Svenska Julia fascinerar med sina verk som utstrålar en tidlös elegans, ofta inspirerad av renässanskonst och mörka, mystiska undertoner. 

Rafael Pavarotti 
Rafael är brasilianare och väcker nyfikenhet med sina levande och uttrycksfulla modebilder som lyfter fram färg och kultur på ett unikt sätt. 

Foto: © Falsterbo Photo Art Museum

Läs mer ifrån magasinet Vellinge ICONS, där porträttet om partet Lindquist och mycket annat finns. 

Vellinge ICONS